Saturday, March 5, 2011

Aku Digigit!!!

Sekadar hiasan



Masa kecil-kecil dulu cita-citaku besar. Nak jadi doktor. Tapi hajatku tak kesamapaian. Kini aku bergelar seorang guru. Guru sekolah rendah di Negeri Maju 2010, Melaka. Maju? hehe.. Rezeki ku sebagai seorang cikgu. Namun aku bersyukur, bagiku setiap sesuatu itu telah ditentukan. He knows the best for me. Malah aku berbangga dan seronok menjadi guru. Betul. Jadi guru itu tidak kaya. Tidak mewah. Namun aku seronok mendidik dan melihat anak muridku dapat belajar sesuatu yang baru.

Setelah menamatkan pengajian selama lima tahun setengah di institusi latihan perguruan, aku kini menjadi guru juga akhirnya. Sudah hampir sebulan aku mengajar. Untuk tahun pertama ini aku diminta untuk mengajar Bahasa Melayu (Tahun 4 dan 5), Pendidikan Jasmani (Tahun 5) dan Pendidikan Seni (Tahun 1). Mujurlah aku mendapat subjek yang aku didedahkan di maktab. Cuma Pendidikan Seni sahaja yang kurang ada pengalaman untuk mengajar. Tapi kerana aku minat juga dengan seni, jadi tidak menjadi masalah besar bagiku.

Pendekatan untuk mengajar Tahap 1 dan Tahap 2 memang sangat-sangat berbeza. Tahap 1 banyak mengadu. Kejap-kejap mengadu, kejap-kejap mengadu. Sabar je la.

"Cikgu, tadi Syafiq kentot!!" Hahaha.

Macam-macam hal la budak-budak ni. Kadang-kadang budak-budak ni menyakitkan hati. Kadang-kadang buat kita tertawa. Nak buat latihan membina ayat pun letak nama cikgu dia. Mujur tulis yang baik-baik. Nak mengampu ke? Politik budak kecik!

Baiklah. Tak perlu nak cerita panjang-panjang. Apa kaitan dengan tajuk entry ni kan. Minggu ketiga mengajar seni Tahun 1. Aku pegang dua kelas Tahun 1 untuk seni. Satu kelas kedua satu lagi kelas terakhir. Peristiwa ni berlaku dalam kelas no. 2 tu. Masa seni untuk kelas ni adalah dua masa terakhir sebelum balik hari Jumaat. Minggu ini, mereka diminta untuk melukis gambar bunga. Tiru je gambar yang aku lukis di papan hitam. Setelah siap, budak-budak ini diminta untuk mewarnakan gambar. Kalau nak tambah rama-rama ke, rumah ke silakan. Jadi seperti biasa bila dah melukis dan mewarna ni kelas mulalah jadi bising sedikit. Nak pinjam pensel warna kawan la, bercakap la, tiru lukisan kawan la. Aku tinggi suara sedikit. senyap balik. Tak sampai 5 minit lepas tu bising balik. Kebetulan aku lukis gambar cacing di tanah.

"Cikgu, dia kata cikgu makan cacing!"
"Cikgu, dia pulak cakap cikgu makan kucing!"
Satu kelas ketawa dengar lawak budak tu. Kucing. Cacing. Dacing. Runcing.

Selesai sahaja menyiapkan lukisan mereka perlu hantar lukisan itu pada hari itu juga.

"Dah siap?"
"Beluummmm..."
"Tak siap tak boleh balik", ugutku.
"Cikgu, saya dah siap"
"Dah siap tulis nama dan kelas di belakang kertas kamu"

Krrringggg!!!! Bunyi loceng pun berbunyi membingitkan telinga. Balik. Murid pun bersiap-siap mengemaskan beg untuk balik.

"Beratur berdua-dua kat luar kelas dulu"

Setelah selesai semua beratur..

"Terima kasih kelas"
"Terima kasih Cikgu Shazwan/ Cikgu Hafeez".. ada pulak yang tersasul sebut nama Cikgu Hafeez. Mentang-mentang Cikgu Hafeez pun tinggi-tinggi pakai spect.

"Nama saya pun salah?!"
"hehehe".. Tersengih-sengih macam kerang busuk!

Seperti biasa sebelum balik budak-budak ni akan salam cikgu dia dahulu.
Lepas sorang, sorang. Sampai la giliran seorang budak laki ni..

Tiba-tiba..
Tak semena-mena..IBU JARI TANGAN KANANKU DIGIGIT BUDAK NI!!! *(&^%$#&
Mendidih darah!

Dia cepat-cepat lari. Tapi aku lagi cepat! Secepatnya tanganku dapat capai rambut dia.

"Adoi-adoi.. cikgu sakit!"
"Apsal awak gigit jari saya?!!!"
"Sori2 cikgu.. tak sengaja"
"Tak sengaja?!"

Lama gak la aku membebel budak tu.

" Sekarang saya bagi 3 pilihan kat awak. 1. hantar ke guru besar. 2. rotan. 3. gtau mak ayah awak"
"tak nak cikgu, tak nak. sori.. sori.. sori.. saya janji tak nak buat lagi"
"Kalau tiga2 tak nak saya gigit awak balik, nak?!"
"Jangan cikgu. Sakit! Gigi cikgu besar.. gigi saya kecik je"

Hahaha.. akhirnya aku lepaskan juga budak tu setelah budak tu betul-betul merayu dan berjanji tak nak buat lagi.. Inilah ragam-ragam budak2. Ape pun.. kepada semua pendidik, didiklah anak-anak muridmu dengan baik. Terapkan nilai-nilai ISLAM. Mereka semua adalah mad'u (orang yang didakwah) sedangkan kita adalah DAIE (orang yg mendakwah). Murid adalah amanah utk kita. Jalankan amanah dengan baik sebelum kita dipersoal di akhirat kelak


4 comments:

Anonymous said...

kenapa dia gigit?

hidayah said...

Assalam Wan, ak tau kenapa kau diminta mengajar pend seni... seingat aku, kat sek ren dulu, ko antara yg terer melukis. kan kan kan? pape pun, i love teaching also.
Happy teaching!

Miss Aizamia said...

hehe.. pengalaman sebulan pertame ko awesome la k.o.. thumbs up!

Illiana Hidayah said...

mengapakah dia gigit???? dia salam macam mana ni..?? still wonder~