Friday, June 25, 2010

Bang, surau kat mana?

Gambar hisan

Cuti semester dah nak sampai ke penghujungnya. Kadang-kadang boring gak duduk rumah je. Macam biasa bila adik pun cuti sekali, maka selalulah layan dia berjalan. Dia memang kaki jalan. Kali ini destinasi yang dituju ialah Melaka Mall. Masa itu pun dah nak masuk waktu maghrib. Lepas makan malam aku ternampak ada pameran buku-buku agama. Aku tergerak nak pergi ke sana. Mak dengan adik masih lagu menghabiskan makanan di medan selera.

Di sinilah peristiwa pertama yang menarik perhatian ku. Seperti biasa di kedai buku atau pameran buku aku suka membelek-belek buku. Silap-silap kalau ada yang berkenan aku beli. Teringat pula nasihat Tok Guru Nik Aziz semasa merasmikan pesta buku di Kelantan. Dalam ucapannya beliau menasihatkan agar kita asingkan sedikit wang pendapatan untuk membeli buku-buku lebih-lebih lagiu buku-buku agama. Sedang tengah membelek-belek buku aku ternampak pasangan India. Aku yakin mereka ini beragama Hindu berdasarkan ada tanda marah di dahi perempuan itu. Apa yang cukup aku kagumi ialah mereka bukan sahaja membelek-belek buku novel bahasa Melayu tetapi mereka turut membelek buku agama dari segi akidah dan sebagainya. Dalam hati ku berdoa moga-moga suatu masa nanti mereka diberi hidayah oleh Allah taala dan menjadi sebahagian daripada saudara seakidahku. Amin.

Setelah itu aku dapat panggilan daripada adik ku. Rupanya mereka dah beredar dari medan selera itu. Ralit betul aku di kedai buku itu. Adik panggil aku ke bahagian kemeja lelaki. Rupanya mak dan adik ingin menghadiahkan ku kemeja dan seluar slack sempena birthday ku ke-24. Hehe. J setelah selesai mencuba dan padan dengan ku mak ku ke kaunter untuk membayar.

Jam dah 7.40 pm. Aku tak solat maghrib lagi! Aku terpandang seorang pekerja di pasar raya tersebut. Laki berbangsa Melayu dan aku cukup yakin dia juga beragama ISLAM. Aku berhajat untuk bertanyakan dia arah ke surau. Maklumlah aku jarang ke Melaka Mall ini dan tidak pernah bersolat di sini. Aku menghampirinya. Dalam masa yang sama berhampiran kami ada seorang pekerja wanita di pasar raya ini berbangsa India dan mungkin beragma Hindu.

“Bang, surau kat mane ye?”, sapaku kepada pemuda tersebut.

“Er, jap eh”, balasnya terpinga-pinga. Aku dah mula kehairanan. Dia tak tau di mana surau ke?

Tak semena-mena, dia mengahampiri wanita berbangsa India itu.

“Kak, surau di mana?”, tanya lelaki berkenaan serba salah.

Muka aku dah berkerut seribu. Kenapa dia kena tanya orang yang tidak ada kaitan surau dengan agama yang dianuti. Dalam hati aku berkata

“Takkanlah perempuan India ni tau kat mana surau”

Sangkaan ku jelas meleset. Dia memberi arah tunjuk ke surau itu!

Ya Allah, malunya aku! Saudara seakidah aku tidak tahu di mana surau sedangkan bangsa lain pula yang lebih tahu. Muka aku tebal menahan malu. Sempat juga aku jelling ke arah pemuda tersebut. Dia jelas lebih malu daripada aku. Tersengeh-sengeh macam kerang busuk. Malu ada. Marah ada.

Aku menceritakan pengalaman ku kepada sahabat baikku Rayyan. Dalam mesejnya dia membalas

Haha ~ this is reality muslim today

Aku cuba bersangka baik. Mungkinkah dia pekerja baru di sini. Tetapi kalau pekerja baru pun solat zohor dengan asar tadi dia bersolat di mana. Fuh…

YA ALLAH, ampunkanlah dosa pemuda ini. Berilah taufik dan hidayah kepadanya…

Kawan-kawan.. tingkatkan tarbiyah.. tingkatkan dakwah.. umat Islam kian parah!!!’

2 comments:

CikguAfiq said...

nice story londeh...epi besday

Syafiyah Muda said...

sedihnya....anak muda sekarang tlalu memandang remeh tntg kewajipan sbg seorang Muslim...